Timo Montonen
Kirjoittajan kirja
Kolumneja, pakinoita ja puheita kirjoittamisesta, lukemisesta ja muista ikuisista aiheista. 149 sivua. BTJ Kustannus 2007.
ISBN 978-951-692-689-9
(loppuunmyyty)
Kirjoittajan kirja on sukellus sanojen ja oppimisen maailmaan, teos kaikille, jotka uskovat tekstin ja opiskelun merkitykseen nyky-yhteiskunnassa.
Katkelma Timo Montosen Kirjoittajan kirjasta:
Sokia Kreeta, näkevä Hannu
Miten pääministeri Paavo Lipponen kekkasi käyttää Irakin kriisin
yhteydessä oraakkelimaista kielikuvaa sokean Reetan näkökyvystä?
Hannu Salaman novellikokoelma Kolme sukupolvea (1978) tarjoaa
mieltä kiihdyttäviä vastauksia tähän sivistyneistöämme askarruttavaan
probleemiin.
Tutkiva journalismi (esimerkiksi Helsingin Sanomien lukuisat artikkelit)
on jäljittänyt sokeaa Reetaa eli sokiaa Kreetaa suurennuslasin
kanssa. Onpa lehdistö asiantuntija-apuineen ollut löytävinäänkin Lipposen
entistä opettajaa ja keskieurooppalaista satuperinnettä, mutta
ei ole nähnyt ilmeisintä. Sokea Reeta -sanonta on imeytynyt Lipposen
fraasivarastoon yöpöydän lukemistosta, Hannu Salaman novellista
Töitäkin taas pitkästä aikaa.
Novelli kertoo 1970-luvun laman ja työttömyyden kurimuksessa
sinnittelevistä sähkömiehistä, Santusta ja Laurista, jotka on komennettu
”uudelleenkoulutukseen”. Äijillä on takana nelisenkymmentä
vuotta työelämää, silti vaan määrätään hanttihommiin VR:lle kangen
ja kihvelin kanssa.
Maata hallitsee ”työväenhallitus”, jolle Santulta ja Laurilta ei liikene
ymmärtämystä. ”Mutta kirveelläkään et saa mua uskoon etteikö näitä
hallituksia tehdä ketunhäntä kainalossa”, Lauri marmattaa katkerana.
Novellista Lipponen on löytänyt sokian Kreetan lisäksi nahkurin
orret. Santun, Laurin ja muiden duunarien puheissa vilisee muitakin
värikkäitä ilmauksia.
Ennustankin Lipposen lausahtavan lähitulevaisuudessa seuraavia
viisauksia:
- Arvio kilpailevan puolueen vaalilupauksista: ”Kyllä sillä kattos nääs on mallinsa haettuna: puukin palaa vaikka on kuin järvestä nostettua.
- Vaaliväittelyssä vastustajasta: ”Pyöritteli sanojaan kuin hevonen hampaisiin tarttunutta leipää.”
- Hallitusneuvottelujen yhteydessä: ”Piiri pieni pyörii niin kuin tarataappa.”
- Tokaisu oppositioon passitettaville puolueille: ”Takaisin vaan kuin myllymatissa.”
- Perustelu sille, miksei pääministeri ota voimakkaammin kantaa USA:n ja eräiden Nato-maiden sotaintoiluun: ”Aattelin ettei pappikaan tykkää hyvää jos sitä ripillä sormeen hamplasee.”
Miksei Paavo Lipponen ole sitten paljastanut kielellistä innoittajaansa?
Miksei hän ole noussut todistamaan Hannu Salaman suuresta vaikutuksesta
Suomen poliittiselle, henkiselle ja älylliselle keskustelulle?
Koska Lipponen on loukkaantunut. Viimevuotisessa kirjassaan
Elämän opetuslapsia 3 Hannu Salaman alter ego Harri Salminen ei
puhu Paavon söpöydestä. Sen sijaan hän puhuu ”Herratoveri Rinssieverstin
lihakauppiaan naamasta”.
Siksi Lipponen vaikenee ja lukee öisin Salaman 70-luvun novellia:
”Näkeehän sen ny sokia Kreetakin mikä on luontaista ja rehellistä
kauneutta. Kattoppas vaan sen naamaa – – .”
s. 40-41