Timo Montonen

Eturivin kirjailija 

Romaani. 148 sivua, pehmeäkantinen. Books on Demand  2015.

ISBN 978-952-318-573-9

 

Eturivin kirjailija on hauska ja julma kuvaus Montosesta, joka hakee sisältöä elämäänsä lukemalla ja tulkitsemalla omaa kirjallista tuotantoaan.

 

Eturivin kirjailijana Montonen liittyy lopullisesti osaksi maailmankirjallisuutta, ainakin omissa

kuvitelmissaan.

 

Mutta kun lajityyppinä on omaelämäkerrallinen kertomakirjallisuus, tulee pakostakin kertoneeksi paitsi itsestä myös muista. Montonen saa huomata, että kaikki eivät lue ja ymmärrä samalla lailla kuin hän. Hänen kertomansa ihmiset kokevat itsensä uhriksi ja nousevat vastarintaan.

 

 

Eturivin kirjailija on Timo Montosen yhdeksäs kirja, yhtäältä kaunokirjallista proosaa, toisaalta viitoitusta hänen tuotantonsa ymmärtämiseen.

 

Kirjasta sanottu: 

 

"Kirjoittajalle kirjoittaminen on yksi olemassaolon muoto ja omien tekstien uudelleen lukeminen jonkinasteinen eksistentiaalinen ylösnousemus, jota useimmat kirjailijat eivät halua kokea." Marja-Leena Viljanen

 

"Kiitos kirjasta. Posti toi eilen. En tiedä oliko tarkoitettu hauskaksi mutta tyrskähtelin kun luin ekat 50 sivua. On ajan tuhlausta, jos sinä päivität jotain Moodlea kun osaat niin hyvin kirjoittaa. Jatka sitä." R-L I

 

"Kiitos Timo Montonen. Luin Eturivin kirjailijan. Se on nimensä veroinen. Finlandia-ehdokkaaksi vaan." R-L I

 

"Kiitos kirjasta. Siinä voisi olla tosiaan ainesta pienen piirin kulttikirjaksi - niin taidat sanoa jossain kohtaa. Toivottavasti ei kuitenkaan liian pienen piirin. Voisihan tuolla olla useampiakin lukijoita." M K

 

"Yksi tarina tarinassa on kirjailijan Facebook-kaveri Elin Olin. Siitä kehkeytyy oivallinen huipennus romaaniin. Minusta loppu oli suorastaan taidokas. Sen valossa hehkuin kun lukulamppu sammui. " Rita

 

Katkelma Timo Montosen romaanista Eturivin kirjailija:

 

Oliko hänen tarkoituksensa murtaa se hauras fiktiivisyyden muuri, joka oli suojellut häntä ja hänen läheisiään hänen kirjoittaessaan romaaneja ja tietoteoksia oman elämänsä pohjalta? Tai jos ei tarkoitus, niin murtuisiko muuri sivutuotteena? Paljastaisiko hän itsensä kuvitteellisuuden huntujen takaa? Muuri ja huntu – hänen suojavarustuksensa olivat kovin eripariset, kovaa ja pehmeää, läpinäkymätöntä ja läpikuultavaa, jäykkää ja taipuisaa. Kiveä ja kangasta. Vangit suljettiin kiven sisään, hullut pantiin pakkopaitaan. Hänelle oli tullut tutuksi kumpikin eristämisen instituutio, vankila ja suljettu osasto.

 

Hänen päätarkoituksenaan ei ainakaan ollut kertoa, miten ja mistä hänen elämänsä aineksista kirjat olivat syntyneet, vaan miten ne puhuttelivat häntä nyt luettuina niin kuin hän olisi kuin kuka tahansa lukija, joka viihtyi laatukirjallisuuden parissa. Toisaalta hän tiesi, ettei pääsisi taustaansa karkuun – vääjäämättä hänen kirjoittamansa sanat aukaisisivat hänessä muistoja ja mielleyhtymiä, joihin muut lukijat eivät pääsisi käsiksi.  Siksi hänen oli kerrottava niistä, lukijoidensa tähden.

 

Lukijoidensa?

 

Muut lukijat – oliko hän kuitenkaan koskaan edes kirjoittanut muille lukijoille kuin yhdelle, itselleen?

 

Tätä hetkeäkö varten hän oli kirjoittanut?

 

Oliko hän edennyt siihen elämänvaiheeseen, jolloin nuoruuden ehdottoman tekemisen ja keski-iän analysoinnin ja syyllisyyden jälkeen seuraisivat kypsän iän korjaus- ja sovitteluyritykset, jolloin kirjoittamisessa ei olisikaan kyse kuvitteellisuuden huntujen riisumisesta vaan uusien huntukerrosten pukemisesta, uusien linssien tarjoamisesta lukijalle, jotta tämä voisi etäisyyden päästä katso menneeseen sovittelevan tulkinnan näkökulmasta?

 

Tämä – hän itse!

 

Hän riuhtaisi itsensä ylös tuolista, jäi seisomaan keskelle huonetta tyytymättömänä ajatuksiinsa, ravisteli päätään kuin karistaakseen ja kieltääkseen äskeisen.

 

Kaikkein ensimmäiseksi olisi voitettava aversio, vastenmielisyys, inho ja epäluulo omia tekstejä kohtaan, jotta ylipäätänsä pystyisi niitä lukemaan. Lukeminen sitten osoittaisi kirjat muunlaisiksi kuin hän oli kuvitellut. Näin hän toivoi, mutta pelkäsi, että vastenmielisyys vain lisääntyisi.

 

Vastenmielisyys tuntui sekä päässä että mahassa kouristavana etovuuden tunteena heti kun näki omaa kirjoitustaan, jopa kun ajatteli kirjojaan.

 

s. 23-25